ELSDECEUKELIERMARCMOONVANOVERMEIRKRISTOFVANBAARLEBERNICEBRIGOURONNYVANHORENBEECKKARINGYSELSAERTSWILLYVERHELSTKRISTINALECLEFISABELTUYLS YORULMAZBURHANPASCALVANDEURENHUGOPOELVOORDEVIBEKEISABELDEHERTOGANNEKEWASTYNPETERVANHOUWELINGENERIKLATIFVIGGONATHALIEHERMANBABSSPAPEN PIETERWYNENMYRTHEPEYNENBORGLIEVENMAENESANNEMICHIELSENHROMBOUTSSANNEGEERTSCHINGUETTISAMYRAMOUMOUHEVADIGNEFFEVEERLERUUDSTEVEMICHIELSEN REESERDAVIDBOBPENNECHARLOTTENASSAGENATHALIEGIELENKRISTINDEGLASROXANESTEVENSSOFIENYSJOERYBELDERBOSVINCENTVANASSCHEDAANNICOLAYMARIJKE VANBOGAERTGARRICKXUTRUDYHEKMANMARLEENDECORTEALEXANDRAVERCAUTERENKATRINVANDENDAELEGWENNYAERTSHELENAHEYRMANANOUKVANDERWEGENCHRISTOPHE VANEYCKTHOMASMARYNISSENTIMJENSEN
HIF 1304 Viggo’s Antwerp
During this expo at Viggo’s in Antwerp, you see people posing in front of a white wall that is being used as a canvas. When they assume the correct pose Johanna draws horizontal as well as vertical lines along or from a certain point of their bodies. The length of the arm, head, elbow, hip,… Depending on her perception of the participant that stands before her, she chose a certain color, tape, paint or even audiotape to use. She takes note of their name and incorporates it into the work.
Heart In Fact; by Kristof van Baarle
In tijden van sociale media, globalisering, hyperindividualisme en een groeiend belang van werk, is de connectie tussen mensen veranderd. Grotere afstanden, volle agenda’s en technologische vernieuwing die begon met de telefonie en vandaag piekt met smart phones en facebook maken, het er niet makkelijker op om je dichte en minder dichte naasten aan den lijve te ervaren. Intimiteit wordt iets wat je ook virtueel kunt beleven. Touch screens maken het zelfs mogelijk om een fysieke handeling te koppelen aan het apparaat, hoewel dat haaks lijkt te staan op het steriele karakter van digitale toepassingen en het contact dat via dit medium gelegd wordt.
In haar werk treedt Johanna Van Overmeir op als menselijk medium. Met performances zoals ‘Give me wings to fly’, waarin ze naakt in een gat in de grond ligt en door middel van een bord met het titelopschrift vraagt om haar te bedekken met donsveertjes, appeleert ze de omstanders en tracht ze een korte persoonlijke verbinding tot stand te brengen.
Heart In Fact (H I F), gaat in op de relatie tussen de toeschouwers onderling. Om beurten wordt telkens één iemand binnen gelaten in de ruimte waarin de performance plaats vindt. Hij of zij wordt verzocht te gaan zitten op een stoel, waarna Johanna een foto neemt van haar gast. Dit beeld verschijnt op de monitoren van Johanna en haar muzikale medewerkers Vic Grevendonk en Anouk Fraweel waarop beiden aan de slag gaan en respectievelijk een collage en een soundscape maken, gebaseerd op de indruk van deze foto en het korte persoonlijke contact. De collage wordt gemaakt op een transparant die op de wand tegenover de stoel van de gast geprojecteerd wordt, waardoor de aanwezige toeschouwer kan volgen hoe het werk vorm krijgt. Echter, het werk dat tot stand komt, is het resultaat van de indruk van de vorige persoon, waardoor er een soort ketting ontstaat waarbij elke toeschouwer het beeld van de vorige gemaakt ziet worden. Het is dit proces dat het contact tussen het publiek op een bijzondere wijze realiseert en tegelijk thematiseert.
De intieme relatie die door Johanna als medium op touw gezet wordt, is er één tussen twee mensen door middel van een kunstwerk. De directheid van deze live-gebeurtenis en de alternatieve communicatievorm van Heart In Fact passeren via de mediatie door Johanna en de muzikant. De positie van medium die deze laatste twee innemen wordt benadrukt door hun bescheiden opstelling, sober gekleed en met kalme handelingen. Hiermee maakt Johanna Van Overmeir een statement over kunst als relationeel gegeven in een steeds asocialere samenleving. Een kritiek ook op meer steriele kunstwerken en een kunstwereld waarin de kunstbeleving en het samenzijn helaas niet altijd primeren.
Deze expo toont de artefacten van Heart In Fact. De collages ontstaan vanuit de impuls die kwam van de deelnemers. Wat overblijft is een memorandum, een schets van een persoonlijkheid vanuit een even persoonlijke indruk.